Betlém se dá vytvořit z různých materiálů. Za vyzkoušení stojí jemná technika akvarelu. Postavy biblického příběhu malujeme na oblázky.
Hotové malby poté nalakujeme čirým bezbarvým lakem a kameny rozmístíme v široké misce. Nízké sukulenty doplní krajinu s tradičním výjevem Kristova zrození.
Akvarelové nebo-li vodové barvy jsou transparentní a dosáhneme jimi značné jemnosti. Nanášíme vždy více vrstev řídké barvy – lazury – na sebe, čímž prohlubujeme její tón i sytost. Bílý podklad oblázku přitom vytváří efekt jasu.
Předlohou k různým postavičkám zvířátek i lidí nám může být nějaký starý betlém. Často zde najdeme mistrovsky zobrazený pohyb a typické figurky i s oblečením, jaké se tenkrát nosilo.
Klasické akvarelové lazury nanášíme v řídkých, čistých a překrývajících se vrstvách. Například tam, kde je stín, nebo záhyb látky základní řídký tón barvy překryjeme další řídkou modrou.
Hloubky obrazu nedosáhneme namícháním sytého tónu pro jednu barevnou vrstvu, ale opakovaným přemalováním řídkých, bledých nátěrů.
1. Do velké misky o průměru 30 cm nasypeme písek a vyzkoušíme umístění oblázků, kde budou postavičky. Na větší oblázky nakreslíme tužkou hlavní postavy Marie a Josefa. Na malý oválný oblázek pak nakreslíme zavinovačku s Ježíškem. Pro malování vybereme oblázky tvarované tak, abychom mohli na jeho plochu dobře rozvrhnout každou figurku.
2. Namícháme si vždy malé množství řídké akvarelové barvy, kterou pokryjeme jednotlivé plochy. Třeba světlou růžovou pro obličej, ruce a nohy, řídkou hnědou pro plášť Josefa a světlou modrou pro hábit Marie. Již nyní můžeme pozorovat, že zabarvení oblázku tónuje i samotné barvy.
3. Barvy necháme zaschnout a opět řídkou čistou barvou prokreslíme stíny na záhybech šatů, ve vlasech a jednoduše vyobrazíme nos, oči a ústa. Chceme-li prohloubit tónování barev od světlé po tmavou, dosáhneme toho nanášením dalších vrstev na sebe. Postupně prohloubíme sytost barev a vypracujeme detaily.
4. Jezulátko položíme do jesliček, které tvoří druhý oblázek s naznačeným senem. Oblázek s miminkem přilepíme k podkladu dvousložkovým epoxidovým lepidlem. Pro oslíka se hodí šedě zbarvený oblázek a pro volka zase hnědý. Na tmavém podkladu uplatníme i bělobu.
5. V betlému nesmí chybět ani další zvířátka. Pro ovečky vyhledáme bílé oblázky, které nemusí být jenom hladké. Využijeme jejich plastiky a vhodně umístíme hlavičku i tělo ovečky. Odstíny hnědé zvířátko jemně modelujeme a bělobou znázorníme bohatou vlnu.
6. Podobně namalujeme také kozičky zepředu a třeba i zezadu.
7. Namalujeme několik postav pastýřů a koledníků. Na obou oblázcích vidíme rozdíl malby na tmavém a světlém kameni. Na tmavém podkladu by samotná lazura zanikala, musíme do ní přidávat bělobu, a o to víc pak postava vynikne. Na bílém podkladu lazura zazáří hned.
Tvořila a fotografovala autorka
Poměrně velkému zimnímu nedostatku světla, které je důležitým růstovým a vývojovým faktorem pro řadu pokojových rostlin, přizpůsobíme především zálivku.